Opinionsblogg

Vadå kyrkoval?

 

Vad är kyrkovalet och varför ska jag som ateist rösta? Detta är det vanligaste bemötandet som jag fått av ungdomar hittills under valkampanjen. Tyvärr så är det allmänt undanskymda kyrkovalet förmodligen något okänt för en stor del av Sveriges unga.

Att bedriva en valrörelse riktat mot unga är därför inte lätt. De troende unga är redan väl medvetna om valet, och vad de ämnar rösta på, medan resten varken känner till det eller bryr sig. Personligen är jag inte troende men vikten av att rösta i kyrkovalet har inte gått mig om miste för det.

Svenska kyrkan är Sveriges största kulturbevarare i form av allt från land och fastigheter till rena kulturskatter såsom kyrkor och diverse klenoder. Det fortsatta förvaltandet av detta är således av yttersta vikt och inget som lämpar sig att klåfingriga och lättköpta sossar ansvarar för. Dessvärre så har den svenska vänsterrörelsen, precis som inom mycket annat, lyckats infiltrera Svenska kyrkan ända upp till ärkebiskopen.

Hur annars kan man förklara Svenska kyrkans vurm för mångkultur, islam, öppna gränser och israelhat?

På ungdomsnivå har SSU vid upprepade tillfällen tydligt torgfört sin hybris på området genom att bland annat utlysa att Jesus var sosse. Samt att de nu nyligen startade upp en hemsida som man försökte påskina att Svenska kyrkan låg bakom. Allt med målet att kunna sprida sin egen propaganda med Svenska kyrkan som avsändare (ungefär som S redan gör…).

Kyrkovalet är därför inte att se som ett religiöst val som endast troende bör bry sig om. Istället är det upp till oss alla, troende eller ej, att ta ansvar för kyrkans utveckling av helt andra skäl.

Om man anser att Svenska kyrkan gör rätt i att anställa imamer, samla in pengar till moskébyggen, anordna koranstudier med Sharia-lärare, bojkotta Israel och kämpa för flyktingamnesti, ja då kan man strunta i att rösta. Tycker man däremot att detta är fel och att Svenska kyrkan bör återgå till sina kärnuppgifter så får man ta sitt ansvar och rösta. Tillsammans kan vi störta vänsterns monopol inom kyrkan och verka för en kyrka som värnar om sitt kulturarv och sin sanna identitet.

Jag vill inte se att Svenska kyrkan tar större plats i vårt sekulära samhälle men jag vill se färre sossar ta plats inom Svenska kyrkan. När valet är över lär jag därför både pusta ut och lämna Svenska kyrkan. Återvänder gör jag först då den på riktigt värnar om sitt kulturarv och har slutat propagera för vänstervärderingar. Alternativt om fyra år då det åter är dags att rösta..

Tobias Andersson, nationell talesperson Ungsvenskarna

Kommentarer

Kommentera